روزنامه رسمی کشور

عکس روزنامه رسمی کشور

روزنامه رسمی کشور از سازمان های وابسته به قوه قضائیه است که به صورت شرکت سهامی اداره می شود. ثبت شرکت و یا تغییرات مرتبط با آن باید از طریق ثبت آگهی در این روزنامه درج شود. طبق اساسنامه قانونی مصوب تاریخ 1352/12/28، ارکان این شرکت عبارت اند از: مجمع عمومی هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرس قانونی.

با ما در ثبت آراز همراه باشید تا بیشتر با روزنامه رسمی کشور آشنا شویم.

 

موضوعات روزنامه رسمی کشور

سهام این گونه شرکت ها کاملا در اختیار دولت بوده و ریاست قوه قضائیه، رئیس مجمع عمومی شرکت می باشد. طبق ماده 4 اساسنامه اصلاحی مورخ 1381/11/12، موضوع شرکت اداره و چاپ و انتشار روزنامه رسمی کشور به ترتیب موضوعات زیر می باشد:

  • انجام سفارشات چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه
  • وزارتخانه ها
  • موسسات و شرکت های دولتی و نهاد های عمومی غیر دولتی
  • چاپ
  • توزیع و فروش کتب و نرم افزارهای الکترونیک و رایانه ای
 

وظیفه اصلی این شرکت ها

  • چاپ و انتشار کلیه قوانین و مصوبات شورای اسلامی
  • مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • آیین نامه ها و مصوبات هیئت دولت
  • آرا وحدت دیوان عالی کشور و دیوان عدالت سازمان اداری
  • چاپ و انتشار تعدادی از آگهی های قانونی و قضایی مانند آگهی های مرتبط با تاسیس، ثبت برند، ثبت شرکت، علائم تجاری و….

طبق ماده 2 قانون مدنی، تمامی قوانین، 15 روز بعد از انتشار در روزنامه رسمی در تمامی کشور قابل اجرا است به جز در مواردی که در قانون، ترتیب خاصی برای زمان اجرای آن ها معین شده باشد.

 

چه مواردی در روزنامه رسمی منتشر می شوند؟

همانطور که در ابتدای نوشته گفته شد، روزنامه رسمی وابسته و مرتبط با قوه قضائیه است و فقط با مراجعه رسمی انتشار کلیه آگهی ها قانونی است.  موارد زیر در این روزنامه منتشر می شوند:

  • کلیه قوانین مصوب و مرتبط با مجلس شورای اسلامی
  • ثبت شرکت ها و تغییرات مرتبط با شرکت ها و موسسات غیر تجاری
  • ثبت برند و تمدید نام و علائم تجاری
  • ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع
 

مراحل ثبت آگهی

برای ثبت آگهی خود باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1.وارد پورتال روزنامه رسمی کشور شوید.

2. در قسمت پورتال ثبت نام کنید و نام کاربری و گذرواژه خود را مشخص کنید.

3. بعد از عضویت و ورود به حساب کاربری به قسمت صفحه شخصی بروید و روی گزینه پرداخت هزینه آگهی کلیک کنید.

4. اگر قصد دارید قبل از پرداخت، آگهی را مشاهده کنید باید شماره مکانیزم آگهی را که یک شماره 18 رقمی است وارد کنید و بر روی گزینه مشاهده آگهی کلیک کنید تا بتوانید آگهی را مشاهده کنید.

5. هرینه ثبت آگهی باید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شود.

6. بعد از اتمام فرآیند پرداخت یک کد پیگیری برای شما ارسال می شود که باید این کد را برای پیگیری های بعدی نزد خود نگه دارید.

7. پس از گذشت 5 روزکاری، آگهی شما در پورتال رسمی منتشر می شود و شما می توانید نسخه الکترونیک و معتبر آن را دریافت کنید.

 

 

وضعیت گوناگون آگهی پس از ثبت

بعد از این که آگهی خود را در روزنامه ثبت کردید ممکن است آگهی شما یکی از وضعیت های زیر را داشته باشد:

1. وضعیت اخذ شده از ثبت: این وضعیت بدین معنا است که هزینه به وسیله پرداخت کننده، پرداخت نشده و یا با موفقیت انجام نگرفته است.

2. آماده ارسال به چاپ: این وضعیت به این معنا است که هزینه قابل پرداخت برای آگهی با موفقیت پرداخت شده و آگهی شما قابل چاپ است.

3. در حال انتشار و امضا نشده: این وضعیت نشان دهنده این است که آگهی در حال چاپ است اما هنوز امضا نشده است.

4. منتشر شده امضا نشده: در این وضعیت آگهی به چاپ رسیده اما همچنان نسخه امضا شده آن آماده نیست.

5. منتشر شده و امضا شده: به این معنا است که آگهی چاپ شده و تمام مراحل آن تکمیل شده است.

 

 

ثبت آگهی تغییرات شرکت

انتشار آگهی در روزنامه رسمی فقط مرتبط با امور ثبت شرکت نیست بلکه طبق قانون بعضی از تغییرات شرکت نیز باید در این مدرک چاپ شود. در ادامه این نوشته قوانین مرتبط با این دستورالعمل را توضیح می دهیم:

  • هیات مدیره باید قبل از اقدام برای کاهش اختیاری سرمایه، تصمیم مجمع عمومی را در این مورد، حداکثر تا مدت یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مرتبط با شرکت در آن منتشر می شود را چاپ کند.
  • تصمیم گیری در مورد انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آن ها باید در مدت 5 روز به مراجع ثبت شرکت ها اعلام گردد تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی که اطلاعیه ها و آگهی های مرتبط به شرکت در آن منتشر می شود به چاپ برسد.
  • تقسیم دارایی شرکت در میان صاحبان سهام در مدت تصفیه یا بلافاصله بعد از آن امکان پذیر نیست مگر آن که شروع تصفیه و دعوت بستانکاران سه بار و هر بار در فاصله یک ماه در این روزنامه چاپ شود و حداقل 6 ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد.
  • مدیران تصفیه باید در مدت حداقل یک ماه بعد از ختم تصفیه مراتب را به مراجع ثبت شرکت ها اعلام کنند تا به ثبت رسیده، چاپ شود و نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها و دفتر ثبت تجاری حذف گردد.
  • بعد از اعلام پایان تصفیه، مدیران باید وجوه باقی مانده را در حساب مخصوصی نزد یکی از بانک های ایران توزیع و صورت اسامی بستانکاران و صاحبان سهامی را که حقوق خود را استیفا نکرده اند نیز به آن بانک تسلیم و مراتب را در طی آگهی ذکر شده در همان ماده به اطلاع افراد ذی نفع برسانند تا برای دریافت طلب خود به بانک مراجعه کنند.
  • بعد از انقضا 10 ساله از تاریخ انتشار آگهی، پایان تصفیه هر مبلغ از وجوه که در بانک مانده باشد در حکم مال بدون صاحب است و از طرف بانک اطلاع دادستان در شهرستان به خزانه دولت منتقل می شود. در حال حاضر دادستان عمومی و انقلاب این کار را انجام می دهند.
  • تصمیم گیری در مورد فروش اوراق قرضه و شرایط صدور و انتشار آن باید به همراه طرح اعلامیه انتشار اوراق قرضه به هزینه شرکت در روزنامه، آگهی می شود.
  • نام و مشخصات کامل و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه ای از صورت جلسه هیات مدیره به مرجع ثبت شرکت ها اعلام و بعد از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.
  • آگهی شرکت در مجله ی رسمی وزارت دادگستری و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار دوباره در فاصله 10 روز منتشر خواهد شد و برگه ای از آگهی برای هر کدام از بستانکارانی که شناخته شده اند ارسال می شود.
  • در صورتی که فهرست بستانکاران احتمالی بر طبق ماده تهیه و تنظیم شد، مدیر تصفیه باید از طریق اعلان در مجله رسمی و یا حداقل یک روزنامه دیگر به بستانکاران احتمالی اخطاریه بدهد تا در زمان اعلام شده خود را معرفی کنند و مدارک طلب خود و یا سواد تصدیق کننده را همراه با لیستی که تمامی مطالبات آنان را مشخص می کند به دفتردار محکمه بدهند و فیش دریافت کنند. اعلان ذکر شده باید در دو مرحله و در فاصله حداقل پنج روز کاری منتشر شود.
  • مدیر تصفیه می تواند اموال تاجر را توقیف و حتی مهر و موم کند و از روی لیست دارایی های گذشته نسبت به رسیدگی اسناد و نوشته ها اقدام کند. اگر ضروری و مهم باشد، متممی برای لیست دارایی ها ترتیب داده می شود. مدیر تصفیه باید بلافاصله از روش اعلان در روزنامه رسمی از طلبکاران در صورتی که موجود باشند دعوت کند تا در مدت یک ماه مطالبات و اسناد خود را به منظور رسیدگی ارائه دهند.
 

ضرورت ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور چیست؟

معمولا اطلاع رسانی ها و آگهی های گوناگون در روزنامه رسمی منتشر می شود. قبل از هر چیز با توجه به آن چه در قسمت های قبلی بیان کردیم، اطلاع رسانی عمومی در مورد ثبت شرکت های گوناگون تجاری و غیر تجاری ضروری است. علاوه بر این این موضوع مزایای بسیاری را برای شما به همراه دارد. در ادامه تعدادی از آن ها را برای شما شرح می دهیم:

1. ثبت شرکت در روزنامه رسمی می تواند اولین تبلیغ برای شرکت شما باشد تا افراد رابا بیزینس شما آشنا کند.

2. وارد شدن شرکت شما به روزنامه رسمی به تمامی همکارانتان اطلاع می دهد که کارهای مرتبط با ثبت برند و ثبت شرکت شما انجام شده است و دیگران متوجه می شوند که نباید از علائم تجاری مشابه شما استفاده کنند.

3. شرکت ها به صورت عمومی از طریق همین روزنامه اطلاع رسانی می شوند.

4. اطلاعیه ها و خبرهای مهم مرتبط با شرکت مانند دعوت هیئت بستانکار در زمان خاتمه کار شرکت از طریق این مدرک امکان پذیر است.

5. با توجه به این مسئله که در حال حاضر راه ها و روش های گوناگونی برای اطلاع رسانی عمومی در مورد فعالیت های گوناگون شرکت ها وجود دارد، اما همچنان روزنامه رسمی کشور یکی از مهم ترین و موثرترین منابعی است که افراد بدان مراجعه می کنند. به همین خاطر است که معمولا توصیه می شود تا آگهی های مهم در ارتباط با امور ثبت شرکت را حتما در این روزنامه منتشر و چاپ کنید بدون این که اجبار قانونی وجود داشته باشد.

 

عکس روزنامه رسمی کشور

برای ثبت شرکت در این روزنامه چه اقداماتی باید انجام گیرد؟ 

این موضوع را به یاد داشته باشید که هرگز نمی توانید آگهی ارسال شده برای چاپ را ویرایش کنید. ثبت اطلاعات در سایت روزنامه رسمی کشور فقط از طریق ثبت آگهی در این روزنامه است. هنگام انجام پروسه ثبت شرکت در اداره اسناد و املاک به صورت کاملا خودکار آگهی از طرف این اداره به این روزنامه داده می شود و ثبت شرکت شما در این روزنامه اطلاع رسانی می شود.

نکته ای که در این میان مورد اهمیت است این است که شما فقط یکبار اجازه برای ثبت آگهی را دارید و امکان ویرایش آن نیز وجود ندارد. به همین خاطر است که باید در ارائه اطلاعات دقت و توجه کافی را داشته باشید. 

با توجه به نکته مطرح شده در بالا توصیه می شود در صورتی که تجربه و تخصص کافی را در این زمینه برای ثبت آگهی ندارید، نباید به صورت شخصی برای این کار اقدام کنید. موسسات و شرکت هایی که در زمینه ثبت شرکت فعالیت دارند می توانند به شما کمک کنند.

در چنین مجموعه هایی کارشناسانی حضور دارند که از فرایند ثبت آگهی، مدارک مود نیاز، اطلاعات لازم برای پر کردن فرم های ثبت آگهی و…. مطلع هستند، بنابراین در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند آگهی را ثبت کنند تا نیازی به ویرایش مجدد نداشته باشد.

 

 

هزینه آگهی شرکت در روزنامه رسمی

هزینه ثبت آگهی در واقع همان هزینه روزنامه رسمی شرکت است که معمولا در حدود 130 تا 170 هزار تومان است. البته با توجه به محتوای مورد نظر این هزینه متفاوت می باشد. همانطور که اشاره کردیم علاوه بر درج آگهی تاسیس باید تغییرات شرکت ها بعد از ثبت، در مدارک نام برده منتشر شود و به اطلاع عموم مردم برسد. در ادامه هزینه انتشار آگهی تغییر آدرس که یکی از متداول ترین و مرسوم ترین تغییرات در شرکت ها است را بررسی می کنیم.

هزینه درج آگهی تغییر آدرس شرکت

برای ثبت تغییرات، لازم است صورت جلسه مجمع عمومی به صورت فوق العاده تنظیم شده، چاپ شود و به اطلاع عموم مردم برسد. چاپ و انتشار این آگهی در حدود 40 تا 80 هزارتومان هزینه دارد.

هزینه درج آگهی ثبت تغییرات شرکت مدیرعامل

برای انجام این تغییرات باید 3 صورت جلسه تنظیم شده و یک بار در روزنامه درج شوند. لازم به ذکر است که شما در این مرحله همان هزینه معمول درج آگهی تغییرات را پرداخت می کنید.

 

 

کلام پایانی

در این نوشته به بیان توضیحاتی در مورد روزنامه رسمی کشور و شرایط ثبت آگهی در آن پرداختیم. برای اخذ مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان آراز ثبت تماس بگیرید.

 

سوالات متداول در زمینه روزنامه رسمی کشور

هزینه نشر آگهی در روزنامه رسمی کشور چقدر است؟

هزینه ثبت آگهی در این مدرک معمولا در حدود 130 تا 170 هزار تومان است. البته با توجه به محتوای مورد نظر این هزینه ممکن است متغیر باشد.

ثبت شرکت در این روزنامه چه ضرورتی دارد؟

ثبت شرکت در روزنامه رسمی در حقیقت اولین تبلیغ برای شرکت شما است، علاوه بر آن از هرگونه سوء استفاده از برند و بیزینس شما جلوگیری می کند و یکی از مهم ترین و موثرترین منابعی است که افراد در راستای اطلاع از فعالیت شرکت های گوناگون به آن مراجعه می کنند،

مراحل ثبت آگهی در روزنامه رسمی چگونه است؟

در ابتدا به پرتال روزنامه رسمی وارد می شوید، پس از آن در این قسمت ثبت نام کرده و نام کاربری و گذرواژه خود را مشخص کنید. در مرحله بعد به قسمت صفحه شخصی بروید و روی گزینه پرداخت هزینه آگهی کلیک کنید، اگر قصد دارید قبل از پرداخت، آگهی را مشاهده کنید باید شماره مکانیزم آگهی را که یک شماره 18 رقمی است وارد کنید و بر روی گزینه مشاهده آگهی کلیک کنید تا بتوانید آگهی را مشاهده کنید. هرینه ثبت آگهی باید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شود. بعد از اتمام فرآیند پرداخت یک کد پیگیری برای شما ارسال می شود که باید این کد را برای پیگیری های بعدی نزد خود نگه دارید و در نهایت پس از گذشت 5 روزکاری، آگهی شما در پورتال رسمی منتشر می شود و شما می توانید نسخه الکترونیک و معتبر آن را دریافت کنید.