ثبت تغییرات شرکت

عکس ثبت تغییرات شرکت

یک شرکت ممکن است در مدت زمان فعالیت حرفه ای خود بارها دچار تغییرات مختلف شده و یا حتی شرایط آن به صورت ارادی و یا اجباری دچار تغییر و تحول شود. ثبت تغییرات شرکت در حقیقت سبب می شود تا یک موسسه بتواند خود را با تحولات اقتصادی حاکم بر داخل و خارج از کشور تطبیق داده و چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت اقتصادی و تجاری مورد نظر قرار داده است، تغییر دهد. ما در این نوشته از ثبت آراز قصد داریم شما بیشتر با مفهوم ثبت تغییرات شرکت آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

 

انواع تغییرات شرکت ها

تمامی تغییرات مرتبط با یک شرکت از جمله افزایش و کاهش سرمایه شرکت، تغییر در موضوع شرکت، تغییر آدرس شرکت، تبدیل شدن سهام شرکت به بانام و بی نام، انتخاب و یا تمدید بازرسین، تغییر در حق امضای شرکت، تغییر و یا تمدید هیئت مدیره شرکت، تغییر مفاد و مواد اساسنامه شرکت، ورشکستگی و همچنین ابطال و انحلال شرکت جز تغییرات محسوب می شوند و باید فوراً ثبت شوند.

چنین تغییراتی در صورتی امکان پذیر است که موارد نام برده شده به تصویب مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره رسیده باشد. در واقع این تصمیمات و تغییرات باید طبق قانون تجارت ثبت شود و برای ثبت آن ها باید تدوین و تنظیم صورت جلسه انجام شود. در صورت بروز هر گونه تخلف از طرف صاحبان شرکت در خصوص ثبت تغییرات الزامی، شرکت می تواند با محدودیت هایی مواجه شود.

قبل از تاسیس سامانه الکترونیکی امور مرتبط به این تغییرات و ثبت آن ها با دردسرهای فراوان و صرف وقت بسیاری همراه بود، اما در حال حاضر متقاضیان به جای مراجعه حضوری به اداره کل شرکت ها و موسسات غیر تجاری می توانند از طریق اینترنت و با مراجعه به وبسایت، صورت جلسه تغییرات شرکت ها و موسسات غیر تجاری را تکمیل کنند و به راحتی کارهای مرتبط با روند ثبت تغییرات شرکت خود را پیگیری کنند.

 

طبق ماده 200 قانون تجارت، ثبت تغییرات زیر در شرکت الزامی است:

  • تغییر اساسنامه
  • تمدید زمان شرکت، زاید بر مدت مقرر
  • انحلال شرکت، حتی در مواقعی که به دلیل انقضای مدت شرکت انجام گیرد.
  • تعیین کیفیت حساب و یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت
  • تغییر اسم شرکت
 

در هر تقسیم راجع به مورد معین ماده 58 ق. ت در ماده نهم نظامنامه قانون تجارت، علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، تغییر مدیر یا مدیران شرکت هم اضافه شده است.

 

 

برای ثبت تغییرات شرکت چه مدارکی لازم است؟

  1. ارائه اقرارنامه شرکت به همراه امضا
  2. ارائه شرکت نامه
  3. ارائه اولین صورت جلسه هیئت مدیره
  4. ارائه صورت جلسه هیئت موسسین شرکت
  5. ارائه مدارک شناسایی رسمی مانند کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره
  6. ارائه مدارک هویتی و شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل شرکت در صورتی که مدیر عامل از اعضای هیئت مدیره انتخاب نشده باشد.
  7. ارائه مدرک تحصیلی و یا مدارک آموزشی مرتبط اعضا
  8. ارائه مدرک تحصیلی مدیر عامل به شرط آنکه مدیریت از اعضای هیئت مدیره نباشد
  9. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره
  10. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیر عامل

تبصره: گواهی عدم سوء پیشینه باید به صورتی باشد که مورد پذیرش سازمان امور ثبت قرار گرفته و از تاریخ صدور آن مدت زمان زیادی نگذشته باشد، در غیر این صورت درخواست جدیدی برای صدور این گواهینامه باید بدهید تا بتوانید گواهی را به تاریخ روز دریافت کنید.

12. تامین سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت

13. تنظیم اظهارنامه شرکت و ارائه آن

14. ارائه لیست اعضای هیئت مدیره و مدیران قسمت ها و بخش های گوناگون موسسه

 

 

تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود؟

  •  آدرس شرکت
  • تغییرات در اساسنامه و یا محتویات اساسنامه شرکت
  •  موضوع فعالیت شرکت
  •  اعضای هیئت مدیره
  •   نام شرکت
  •   میزان سرمایه شرکت
  •  تغییر در قالب ثبت شرکت ، به این صورت که مثلا شما شرکت را در قالب مسئولیت محدود ثبت کرده اید اما بعد از مدتی به دلیل محدودیت هایی که این قالب ثبت شده دارد، تصمیم می گیرید که شرکت را به سهامی خاص و یا موارد دیگر تغییر دهید.
  • تغییر در مدت زمان فعالیت شرکت، یعنی زمانی که اعتبار مجوز شرکت در حال اتمام است باید آن را تمدید کنید و یا اگر می خواهید شرکت را منحل کنید باید زمان اعتبار آن را کاهش دهید.
 

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت

برای ایجاد تغییرات در شرکت علاوه بر آماده سازی مدارکی که در زیر به آن ها می پردازیم، موافقت تمام اعضای سازمان الزامی است. 

  •  تنظیم و ارائه صورت جلسه
  • تحویل مدارک شناسایی برای سهامداران و شرکا شرکت
  • ارائه اسناد شرکت
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره
  • کپی روزنامه رسمی کشور و تغییرات موجود در آن
  • حضور تمامی شرکا در صورت انحلال مجموعه
  • پرداخت هزینه روزنامه رسمی
 

ثبت تغییرات به چند روش انجام می شود؟

پس از ارائه صورت جلسه، اداره کل شرکت ها در صورت صحت و رعایت تمام قواعد و اصول قانونی و مطابقت موارد با پرونده اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر می کنند تا این موارد در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی شود.

 

معرفی روش های مختلف ثبت تغییر در شرکت

  •  هیئت مدیره
  •  تشکیل مجمع عمومی عادی
  •  تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

هیئت مدیره کسانی هستند که سهام شرکت را مطابق با قوانین ارائه می دهند. رئیس هیئت مدیره با رای و نظر سهامداران به مدت دو سال انتخاب می شود. هیئت مدیره پس از انتصاب باید یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان نایب رئیس انتخاب کند.

 

وظایف هیئت مدیره

1. هیئت مدیره باید هر 6 ماه یکبار دارایی و قرض های شرکت را به بازرسان شرکت اعلام کند و تحویل دهد.

2. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل نمی توانند بدون اجازه هیئت مدیره در معاملات شرکت دخالت کنند. در صورتی که معاملات شرکت بدون اجازه هیئت مدیره انجام شود می توان این معاملات را باطل کرد.

3. مدیر بعد از انتخاب شدن هیئت مدیره می تواند سمت خود را قبول کند.

4. مدیر و مدیر عامل نمی توانند معاملات را انجام دهند زیرا در صورتی که دچار خسارت شوند باید خودشان این خسارت را پرداخت کنند.

5. فقط موسسات اعتباری و بانک ها می توانند معاملات را انجام دهند و اعضای دیگر حق این کار را ندارند.

 

ثبت تغییرات شرکت از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی

در میان انواع تصمیماتی که برای ثبت تغییرات شرکت ها وجود دارد، کاربرد مجمع عمومی عادی در مقایسه با مجامع عمومی دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مجمع عمومی طبق اساسنامه، یک بار در سال تشکیل می شود.

زمان برگزاری این مجمع باید در اساسنامه به دلیل حضور سهامداران قید شود. منظور از مجمع عمومی عادی شرکت این است که تصمیمات کلی که توسط مدیران شرکت گرفته می شود و روش انجام امور به اطلاع شرکا برسد و تصویب شود به همین خاطر باید مجمع عمومی عادی تشکیل شود. در چنین مجمعی سهامداران فرصت پیدا می کنند تا نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند.

 

وظایف مجمع عمومی عادی

1. یکی از وظایف مهم مجمع عمومی عادی انتخاب هیئت مدیره است.

2. با توجه به اساسنامه باید از طرف مجمع عمومی بازرس انتخاب شود که وظیفه این بازرسان نظارت بر عملیات هیئت مدیره است و وسیله ای برای جابه جایی و انتقال اطلاعات به صاحبان سهام است.

3. هر شرکت باید به صورت سالیانه در جریانه میزان سود و زیان خود باشد به همین خاطر به صورت دقیق این اطلاعات را هیئت مدیره ارائه می کند تا تصویب ترازنامه بر عهده مجمع عمومی خواهد بود.

4. تقسیم مساوی منافع بر عهده مجمع عمومی است.

5. پذیرفتن یا رد کردن پیشنهادهایی که به وسیله هیئت مدیره، بازرسان و یا یکی از سهامداران ارائه می شود در این مجمع انجام می شود.

6. تعیین کردن روزنامه کثیرالانتشار برای این که کلیه اطلاعیه شرکت ها و آگهی ها تا سال آینده که مجمع عمومی تشکیل می شود.

 

ثبت تغییرات شرکت از طریق تشکیل مجمع فوق العاده

هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگانی که بیش از نیمی از سهامی که دارای حق رای می باشند در جلسه حضور یابند و بیشتر در این جلسه به موضوعاتی مانند کاهش و افزایش سرمایه شرکت، تغییرات در اساسنامه و انحلال شرکت می پردازد. به شرطی با این تغییرات موافقت می شود که حداقل دو سوم آراء نظری مشابه و یکسان داشته باشند.

 

وظایف مجمع عمومی فوق العاده

1. وارد شدن شریک و یا شرکا جدید به شرکت

2. تنظیم اساسنامه و تغییر در مفاد اساسنامه همانند تغییر در نام شرکت، موضوع شرکت و ….

3. انحلال شرکت

4. کاهش و یا افزایش سرمایه شرکت

5. تعیین بازرسان و تغییر در تعداد مدیران و خدمات آن ها

6. ایجاد سهام ممتازه

7. موافقت با صدور اوراق قرضه

 

مراحل ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

به منظور ثبت تغییرات شرکت ها و موسسات غیر تجاری فرمی وجود دارد که در ابتدا باید این فرم تکمیل شود. برای تکمیل فرم باید به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. علاوه بر این می توانید تمامی این مراحل را به صورت اینترنتی در وبسایت انجام دهید برای این کار می توانید مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنید.

1. در ابتدا باید اطلاعاتی مانند شماره ثبت، شناسه ملی شرکت و نوع شرکت را وارد کنید.

2. در مرحله بعدی باید اطلاعاتی مانند تکمیل نوع صورتجلسه که به یکی از شیوه های مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی سالیانه، مجمع عمومی فوق العاده و …است، تکمیل مشخصات شخصی متقاضی، تعیین وکیل و یا نبودن متقاضی، تاریخ برگزاری جلسه بعد از تکمیل آن باید فیلد پذیرش موقت را انتخاب کنید تا شماره 19 رقمی به شما داده شود.

3. در مرحله سوم باید نوع تصمیم جلسه تعیین شود و گزینه افزودن تصمیم جلسه انتخاب شود.

4. اگر قصد تغییر نام شرکت را دارید باید حداکثر 5 نام را با اولویتی که دارند در فیلد درخواستی قرار دهید.

5. در مرحله بعدی باید اسامی اعضای حاضر در جلسه به همراه سمت آن ها، شماره ملی متقاضی و در صورت غیر ایرانی بودن وارد نمودن شماره گذرنامه، وارد کردن اطلاعات شخصی و در صورت شخص حقوقی بودن وارد کردن اطلاعات شماره ثبت باید وارد شود.

6. در مرحله ششم باید سمت اشخاص حاضر در جلسه تعیین شود.

7. در این مرحله باید ارتباط افراد حاضر در جلسه مانند وکیل سهامدار بودن و یا نماینده سهامدار بودن تعیین شود.

8. در مرحله هشتم متقاضی باید با توجه به نوع صورت جلسه و تصمیمات گرفته شده مدارک را در این قسمت بارگزاری کند.

9. با وارد شدن به این مرحله باید متن صورت جلسه آماده شود و گزینه پذیرش نهایی انتخاب شود.

عکس ثبت تغییرات شرکت

برخی از انواع تغییرات شرکت

  • ثبت کاهش سرمایه شرکت
  • کاهش اختیاری سرمایه شرکت
  • کاهش اجباری سرمایه
  •  

مراحل ثبت کاهش سرمایه شرکت

1. ارائه صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضای همه شرکا

2. ارائه لیست شرکا و میزان سهم آن ها قبل و بعد از کاهش سرمایه با امضا کلیه شرکاء

3. تحویل برگ نمایندگی افراد حقوقی در صورتی که اعضای شرکت افراد حقوقی باشند.

4. ارائه اصل آگهی دعوت طبق اساسنامه شرکت و با رعایت موارد 6 و قانون تجارت الزامی است.

 

ثبت تغییر نام شرکت

در ادامه به ثبت تغییرات نام شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود خواهیم پرداخت:

مراحل ثبت تغییر نام شرکت های سهامی خاص

1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

2. تنظیم صورت جلسه به همراه امضای هیئت مدیره

3. انجام تشریفات دعوت مطابق اساسنامه شرکت

4. تحویل اصل صورت جلسه و لیست سهامداران به اداره ثبت شرکت ها

5. پرداخت حق الثبت برای تغییر نام و تحویل فیش به اداره ثبت شرکت ها

6. تحویل نسخه اصل روزنامه آگهی دعوت و مجوز دریافت شده به اداره ثبت شرکت ها

7. تایید نام انتخابی به وسیله مسئول مربوطه بعد از تحویل مدارک

 

مراحل ثبت تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

2. تنظیم صورت جلسه به همراه امضای هیئت مدیره

3. انتخاب نام اعضای هیئت نظار در صورت جلسه در صورتی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد

4. امضای صورت جلسه توسط هیئت ناظر

5. مراجعه شرکا به وکیل شرکت بعد از یک ماه برای تعیین نام

6. ثبت آگهی پس از تعیین نام و اخذ موافقت مسئول مرتبطه

 

ثبت تغییر آدرس شرکت

زمانی که آدرس شرکت تغییر می کند باید موارد زیر را انجام دهید:

مراحل ثبت تغییر آدرس شرکت با مسئولیت محدود

در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده جلسه ای را تشکیل می دهد و صورت جلسه مرتبط با موضوع را تنظیم می کند که کلیه اعضای شرکت باید ÷آن را امضا کنند. در هر زمانی که اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه آن به هیئت مدیره داده شد هسئت مدیره می تواند صورت جلسه مرتبط با ثبت تغییر محل تنظیم کند.

 

مراحل تغییر آدرس شرکت سهامی

در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده جلسه ای را تشکیل می دهد و صورت جلسه مرتبط با موضوع را تنظیم می کند که کلیه اعضای شرکت باید آن را امضا کنند. رعایت تشریفات دعوت طبق قانون تجارت و اساسنامه شرکت. در صورتی که تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد باید پرونده شرکت به شهرستان مربوطه به درخواست هیات مدیره با تصویب و تنظیم صورت جلسه ارسال شود.

 

مراحل ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت قبل از زمان موعد مرتبط با مجمع عمومی فوق العاده است و در هر زمان می توان در مورد آن تصمیم گرفت. سهامداران باید صورت جلسه در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم کنند و به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنند.

این اداره از طریق نشر آگهی در روزنامه رسمی و یا روزنامه های کثیرالانتشار که آگهی های مرتبط با شرکت در آن منتشر می شود به اطلاع صاحبان سهام می رسد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت سهامی خاص

1. اصل صورت جلسه انحلال شرکت که باید به تایید همه شرکا رسیده باشد

2. آخرین روزنامه رسمی شرکت

3. فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه

4. اصل روزنامه کثیرالانتشار شامل آگهی دعوت شرکا

مدارک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

1. اصل صورت جلسه انحلال شرکت که باید به تایید همه شرکا رسیده باشد.

2. آخرین روزنامه رسمی که آگهی شرکت در آن منتشر شده است

3. فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه

4. ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت نامه برای شرکا در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکا تشکیل شده است.

 

کلام پایانی

بنابر اهمیت موضوع ذکر شده، به استحضار خوانندگان محترم می رساند که مجموعه آراز ثبت با تجربه و مهارت خود و با بهره گیری از جمعی از متخصصان برجسته در این حوزه به صورت کاملا حرفه ای خدمات خود را در زمینه هایی مانند ثبت شرکت، ثبت انحلال شرکت، ثبت برند، ثبت اختراع و طرح صنعتی و ….در جهت رفع نیازهای ثبتی و حقوقی افراد حقیقی و حقوقی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

 

سوالات متداول در مورد ثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت شامل چه مواردی است؟

تغییرات شرکت شامل موارد افزایش و کاهش سرمایه شرکت، تغییر در موضوع شرکت، تغییر آدرس شرکت، تبدیل شدن سهام شرکت به بانام و بی نام، انتخاب و یا تمدید بازرسین، تغییر در حق امضای شرکت، تغییر و یا تمدید هیئت مدیره شرکت، تغییر مفاد و مواد اساسنامه شرکت، ورشکستگی و همچنین ابطال و انحلال شرکت جز تغییرات محسوب می شوند و باید فوراً ثبت شوند.

طبق ماده 200 قانون تجارت، ثبت چه تغییراتی در شرکت الزامی است؟

تغییر اساسنامه، تمدید زمان شرکت، زاید بر مدت مقرر، انحلال شرکت، حتی در مواقعی که به دلیل انقضای مدت شرکت انجام گیرد، تعیین کیفیت حساب و یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت.

گواهی عدم سوء پیشینه باید به چه صورت باشد که مورد پذیرش سازمان امور ثبت باشد؟

گواهی عدم سوء پیشینه باید به صورتی باشد که مورد پذیرش سازمان امور ثبت باشد به گونه ای که از تاریخ صدور آن مدت زمان زیادی نگذشته باشد در غیر این صورت درخواست جدیدی برای صدور این گواهینامه باید بدهید تا بتوانید گواهی را به تاریخ روز دریافت کنید.

ثبت تغییرات شرکت به چند روش انجام می شود؟

برای تغییرات ثبت شرکت ابتدا باید تنظیم و ارایه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی انجام گیرد. اداره کل شرکت ها در صورت صحت صورت جلسه و رعایت کردن همه قواعد و اصول قانونی آن و مطابقت موارد آن با پرونده اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر می کنند تا این موارد در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی شود.