کد اقتصادی چیست؟[+راهنمای پیش ثبت نام،استعلام و دریافت]

کد اقتصادی چیست؟[+راهنمای پیش ثبت نام،استعلام و دریافت]

کد اقتصادی چیست و کدام دسته از افراد ملزم به دریافت آن می باشند؟ چرا دریافت کد اقتصادی در نظام مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟ مهم ترین مراحل دریافت کد اقتصادی چیست؟ در این نوشته از سایت آراز ثبت به بررسی مفهوم کد اقتصادی، اهمیت دریافت آن، مراحل ثبت نام و اخذ کد می پردازیم پس با ما همراه باشید .

تعریف کد اقتصادی

کد اقتصادی عددی 12 رقمی است که به اشخاص حقیقی، حقوقی، موسسات ارائه دهنده خدمات و کالا اختصاص داده می شود. این کد به منظور شناسایی افراد و شرکت های ثبت شده در نظام مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته: کد اقتصادی با شماره اقتصادی در معنا تفاوتی ندارند و شماره اقتصادی در اصطلاح با نام کد اقتصادی شناخته می شود.

دریافت کد اقتصادی برای کدام دسته از افراد الزامی است؟

سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت هایی که در زمینه تولید و توزیع کالا، ارائه خدمات و واردات و صادرات فعالیت می کنند، ملزم به دریافت این کد می باشند.

تمامی برندها و موسسات فعال در امور فوق پس از ثبت شرکت و انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور باید حداکثر طی 2 ماه نسبت به دریافت کد اقتصادی مرتبط با فعالیت خود اقدام نمایند.

تفاوت کد اقتصادی با شناسه ملی چیست؟

کد اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب و کارشان مشمول مالیات تعلق می گیرد، ولی شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد.

شناسه ملی شناسه ای ۱۱ رقمی است و کد اقتصادی ۱۲ رقم دارد .

مرجع صادر کننده شناسه ملی اداره ثبت شرکت ها است و مرجع صادرکننده کد اقتصادی، سازمان امور مالیاتی کشور است .

کد اقتصادی، توسط قوه مجریه صادر می شود و صدور شناسه ملی توسط قوه قضاییه است.

اهمیت و ضرورت اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی اهمیت زیادی دارد که در ادامه به ضررورت استفاده از ان اشاره خواهیم کرد:

عقد قرار داد با شرکت های معتبر

چنان چه در یک موقعیت پر منفعت کاری تصمیم به انعقاد قرارداد با موسسات معتبر را داشته باشید در اولین مراحل با درخواست ارائه کد اقتصادی از سوی آن ها روبه رو خواهید شد.

عدم ارائه این کد در چنین مواقعی علاوه بر سلب امتیاز همکاری با برندهای مطرح داخلی، فرصت بسیار مناسبی را در اختیار رقبای شما قرار می دهد.

دریافت گرید به منظور حضور در مناقصات و مزایدات

در دنیای کنونی که جلسات مزایده و مناقصه به یکی از بهترین و پرسود ترین روش های رقابت در بازار کار تبدیل شده است، دریافت گرید از الویت های اصلی شرکت های کوچک و بزرگ محسوب می شود.

بخوانید!  نشان حلال چیست؟

اخذ رتبه بندی به منظور حضور و ارائه رزومه و البته بسته پیشنهادی قیمت در مراسمات مزایده و مناقصه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اصلی ترین شرط دریافت گرید اخذ کد اقتصادی معتبر است.

اخذ کارت بازرگانی

در بسیاری از مواقع شرکت های تولیدی و خدماتی در راستای بهبود کسب و کار خود به فعالیت در زمینه صادرات و واردات می پردازند. دارا بودن کارت بازرگانی از شروط اصلی امور واردات و صادرات محسوب شده و لازمه دریافت آن کد اقتصادی می باشد.

اجتناب از جرائم مالیاتی

جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی از ضروری ترین عوامل دریافت کد اقتصادی می باشد. چرا که در جمهوری اسلامی ایران سایر شرکت ها و افراد فعال در مشاغل گوناگون موظف به پرداخت هزینه های ناشی از مالیات حرفه خود طبق قوانین کشور و در موعد مقرر می باشند.

اشخاص و شرکت ها در صورت سرپیچی از قوانین مالیاتی مشمول جریمه شده و در مقابل به شرط پرداخت به موقع هزینه های مالیاتی از امتیاز معافیت های قانونی بهره مند می شوند. یکی از مهم ترین وظایف مالیاتی موسسات تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی طبق مقررات تنظیم شده می باشد.

از شاخص ترین اطلاعاتی که در راستای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی در سامانه اداره مالیات از کاربران خواسته می شود کد اقتصادی است. در نظر داشته باشید که در صورت دارا نبودن این کد علاوه بر محرومیت از معافیت ها، مالیات شغل مورد نظر به صورت علی الراس محاسبه می‌شود که به معنای پرداخت هزینه های گزاف و بیش از مقدار واقعی مالیات است.

در حالت کلی متداول ترین مواردی که در قانون رسمی کشور ایران وابسته به دریافت کد اقتصادی است به شرح زیر می باشد:

  • رتبه بندی و دریافت گرید 
  • امکان شرکت در مزایده ها و مناقصات
  • تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • برخورداری از معافیت های قانونی مالیاتی
  • عقد قرارداد با شرکت های دولتی و برندهای خصوصی معتبر
  • صدور فاکتور رسمی
  • دریافت کارت بازرگانی 
  • اخد گواهی ارزش افزوده  

مراحل دریافت کد اقتصادی

اولین گام در اخذ کد اقتصادی تکمیل مدارک است. مدارک لازم باید در دو نسخه تهیه شده و به بخش تشکیل پرونده و مستغلات اداره مالیات تحویل داده شود.

اشخاص حقیقی

  • درخواست کتبی تقاضا کد اقتصادی
  • سه قطعه عکس 2*3
  • کپی از تمام صفحات مدارک شخصی
  • کپی پروانه کسب
  •  کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  • پرداخت مبلغ 1000 تومان و ارائه فیش پرداختی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی
بخوانید!  ثبت مادرید، سیستم ثبت بین المللی برند

اشخاص حقوقی

  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • درخواست کتبی شرکت
  • فیش پرداختی به ارزش 1000 تومان
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  • روزنامه رسمی کشور به منظور بررسی آگهی ثبت شرکت 

مدارک لازم جهت ثبت تقاضا دریافت کد

  • تکمیل فرم مرتبط با واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
  • کپی اساسنامه و آگهی ثبت شرکت
  • پرداخت هزینه حق تمبر به اداره دارایی
  • کپی اظهارات شرکت و پرانه بهره بداری
  • کپی از مدارک سایر اعضا هیئت مدیره
  • تکمیل فرم های مرتبط با واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی
  • کپی سند مالکیت قانونی شرکت

مرحله دوم مراجعه به اداره مالیات و تحویل مدارک تکمیل شده می باشد. توجه داشته باشید که به منظور اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی، حضور شخص مدیرعامل الزامی بوده و متاسفانه وجود وکلای مدنی و حقوقی قابل پذیرش نمی باشد.

گام بعدی تشکیل پرونده و دریافت برگه معرفی نامه از کارشناس اداره مالیات و سپس مراجعه به قسمت مستغلات و تکمیل فرم های مرتبط با این بخش است. پس از این مرحله در نوبت بازدید کارشناسی به منظور بررسی راستی آزمایی مدارک ارائه شده قرار می گیرید.

بازدید کارشناس اداره مالیات اصولا بدون هماهنگی قبلی و با هدف بررسی موقعیت موسسه و البته واقعی بودن شرکت و اسناد تحویل شده می باشد. پس از این مرحله باید منتظر پاسخ اداره مستغلات مبنی بر تایید راستی آزمایی مدارک باشید.

لازم به ذکر است در صورتی که وجود موسسه مورد نظر در آدرس ارائه شده توسط متقاضی، از طرف مسئول اداره مالیات رد شود امکان دریافت کد اقتصادی وجود نخواهد داشت.

در آخرین مرحله به شرط کسب تاییدیه از کارشناسان مربوطه بر اساس اسناد ارائه شده، شماره 12 رقمی انحصاری تحت عنوان کد اقتصادی در اختیار شرکت های خواهان قرار می گیرد.

ابطال کد اقتصادی

  • فوت اشخاص حقیقی
  • اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی
  • انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عملیات تصفیه و اعلام ختم تصفیه و سایر اشخاص حقوقی پس از لغو مجوز فعالیت
  • صدور حکم مراجع قضایی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی

تخلفات کد اقتصادی

  • اگر فردی حقیقی یا حقوقی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند، تحت هر عنوان، غیر قانونی است و مالیات تکلیفی، متوجه فردی است که از کد اقتصادی او به هر نحوی، سوء استفاده شده است.
  • هر گونه جعل و تقلب و تبانی در این باره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود.
  • اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورت حساب که کد اقتصادی روی ان درج شده است، از خریدار، درخواست وجهی کند، خلاف مقررات  است و با متخلف، حسب مقررات برخورد خواهد شد.
  • اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را منوط به اخذ وجهی، بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون این کد ۱۲ رقمی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت،‌ خریدار بایستی گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده به ارائه کد اقتصادی را ظرف ۳۰ روز از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، به صورت مکتوب گزارش کند.
بخوانید!  برندسازی و تصمیمات مهم مربوط به آن

پیامد امتناع از دریافت کد اقتصادی

  • برای نخستین بار، ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را باید شرکت، به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • برای دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت ۳ ماه پلمپ خواهد شد.
  • برای سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶  ماه حبس را در پی دارد.

چه کسانی مشمول دریافت کد اقتصادی نیستند؟

طبق قوانین و مقررات افرادی که به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند، نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. این افراد عبارت اند از:

  1. مسجدها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و هیئت‌ها
  2. اشخاص حقیقی که در زمینه‌های هنری، فرهنگی و ادبی مشغول به فعالیت هستند: برای مثال نویسندگان
  3. اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند و ارزش پیمان‌های سالانه آن‌ها به 50 میلیون ریال (5 میلیون تومان) نرسد.

سخن پایانی

در این نوشته از سایت ثبت آراز به بررسی مفهوم کد اقتصادی، ضرورت دریافت و مراحل اخذ آن پرداختیم. همانطور که می دانید دریافت این کد در زمینه افزایش اعتبار و پیشرفت مشاغل فعال در زمینه ارائه خدمات تاثیر به سزایی دارد.

همراهان گرامی در نظر داشته باشید که به منظور دریافت مشاوره حقوقی در زمینه اخذ کد اقتصادی می توانید با کارشناسان مجموعه ثبت آراز در ارتباط باشید.

سوالات متداول در زمینه کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

شماره ای 12 رقمی که به منظور افزایش اعتبار و پیشرفت کاری در اختیار اشخاص و موسسات ارائه دهنده خدمات و کالا قرار می گیرد.

کدام دسته از افراد ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند؟

سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت هایی که در زمینه تولید و توزیع کالا، ارائه خدمات و واردات و صادرات فعالیت می کنند ملزم به دریافت این کد می باشند.

اخذ کد اقتصادی چه مزایایی دارد؟

دریافت این کد به منظور رتبه بندی و دریافت گرید، امکان شرکت در مزایده ها و مناقصات، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی، برخورداری از معافیت های قانونی مالیاتی، صدور فاکتور رسمی، دریافت کارت بازرگانی و… از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.