برند شخصی چیست؟

برند شخصی چیست؟

وقتی نام برند شخصی Personal Branding به گوش شما می خورد به چه چیزی فکر می کنید؟ بی شک اولین ذهنیتی که از این موضوع خواهید داشت کالاهای خاصی است که توسط یک فرد یا با اسم یک شخص معتبر تولید و به بازار عرضه می شود.

این ذهنیت کاملا درست است! چرا که در حقیقت برند شخصی همواره با هدف ایجاد تصویری ایده آل از یک محصول در ذهن مخاطبان حوزه های مختلف شکل می گیرد. هر چند اهداف هر فرد متفاوت است و شرایطی که طبق آن به دنبال برند است نیز مشابه نمی باشد، اما فرآیند ایجاد نام تجاری و ثبت شرکت اصولاً برای همه یکسان خواهد بود. با ما در آراز ثبت همراه باشید تا در رابطه با برند شخصی بیشتر صحبت کنیم.

تعریف برندسازی

برند شخصی شما به این معنی است که چگونه خود را تبلیغ می‌کنید و ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها، تجربه و شخصیت است که می‌خواهید دنیا در شما ببیند. برند همچنین روایت‌گر داستان شما و بازتاب رفتار، گفتار و نگرش شماست. پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی صرفاً مختص افراد مشهور نیست، زیرا نیازی نیست کل مردم شما را بشناسند، همین که بتوانید مهارت ها و توانمندی های خود را به گونه ای به آن ها نشان دهید که شما را قبول داشته باشند کافیست.

با رسیدن به مرحله خودشناسی و خودآگاهی می توانید برند خود را بسازید، از این رو هیچ شرط خاصی وجود ندارد، چرا که مسئله اصلی درک و شناخت درست استعدادها و توانایی هاست. در برندینگ شخصی خود فرد پیروزی یا شکست را رقم می زند، در واقع ماهیت وی در موفقیت او دخیل است.

چه شما مدیر عامل یک کمپانی بزرگ باشید چه صاحب یک کسب و کار کوچک، زمانی این برند برای شما مفید خواهد بود که نسبت به مهارت ها، نوع تفکر، آگاهی و علاقه خود چشم اندازی شخصی داشته باشید. خصوصیات شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی و تخصصی همه در شکل گیری برند شخصی نقش دارند و اگر با برنامه ریزی درست هدایت شوند فرصت های جدیدی را برای تقویت جایگاه افراد فراهم می کنند.

اولین برند سازی چه زمانی و توسط چه کسی انجام شد؟

تام پیترز نخستین کسی است که در سال 1997 مقاله ای در FastCompany منتشر کرد و اصطلاح برند شخصی را به کار برده و گفت برند شخصی چیست؟ این مقاله تولد مفهوم پرسونال برندینگ در نظر گرفته می شود.

تام پیترز ضمن تاکید بر این که دنیای امروز، دنیای برندسازی است و گفت: مستقل از سن، موقعیت شغلی و کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنیم، هر یک از ما باید خود را مثل یک شرکت ببینیم و مانند یک شرکت مدیریت کنیم.

اهمیت برندسازی شخصی

  • با توجه به این که در دنیای امروزی دستیابی به مدارک تحصیلی و گواهینامه‌ها بسیار ساده شده و رقابت در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد است، برندسازی شخصی می‌تواند ابزاری برای تمایز باشد و کمک کند که شما در میان افرادی که خدماتی مشابه شما ارائه می‌دهند، بهتر دیده شوید.
  • از بسیاری جهات، برند شخصی همان چیزی است که شما را به یاد ماندنی می‌کند. این برند شخصی است که به شما کمک می‌کند از هزاران نفر دیگر متمایز شوید.
  • کسانی که برند شخصی قوی‌تری دارند، در صورتی که خدمات‌ و محصول‌شان از کیفیت مناسب برخوردار باشد، می‌توانند خدمات خود را با قیمت بهتری عرضه کنند و مشتریان وفادارتری داشته باشند.
  • برند شخصی از شما یک “چهر‌ه‌ی انسانی” می‌سازد و برای مخاطبانتان آشنا‌تر خواهید بود و بهتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند.
  • اگر به شکل حرفه‌ای و دقیق برای ساخت برند وقت بگذارید، به جای این‌ که مجبور باشید دائماً به سراغ مشتریان بروید، احتمالاً مخاطبان به سراغ شما خواهند آمد و هزینه‌ جذب مشتری‌ت برای شما کاهش خواهد یافت.

فاکتورهای ضروری برای ساخت برند شخصی

در برندسازی شخصی موفق عواملی تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن می پردازیم:

خودشناسی

برای داشتن یک نام تجاری با ارزش، باید توانایی های خود را محک بزنید و به شناختی درست از خود دست یابید، چرا که برند شخصی نماد هویت و شخصیت فرد است، اینکه اعتقادات و باورهای وی چیست، نقاط ضعف و قدرت او چه چیزی است، از چه مهارت هایی برخوردار است، چگونه اعتماد افراد را جلب می کند و… 

داشتن هدف مشخص

داشتن یک هدف تعریف شده، بلند مدت و قابل سنجش برای ساخت یک نام تجاری ضروری است. هنگامی که هدف مشخص باشد، چشم اندازی روشن در پی آن شکل می گیرد و بررسی جایگاه برند در آینده امکان پذیر خواهد بود.

بخوانید!  ثبت مادرید، سیستم ثبت بین المللی برند

تعیین محدوده فعالیت

برای توسعه یک برند، ابتدا باید چهارچوب فعالیت ها مشخص شود زیرا اینکار مسیر درست حرکت را مشخص کرده و مانع از هر نوع آشفتگی یا پراکندگی در دستیابی به هدف مورد نظر می شود.

برخورداری از توانمندی های لازم

آنچه که در استقرار و دوام یک نام نقش اساسی بر عهده دارد، کسب مهارت ها و شایستگی های لازم در خصوص گسترش آن و ارائه خدمات بالقوه و ارزشمند است، بنابراین بدون توانایی های لازم نمی توان یک برند را در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر پیش برد.

اعتبار بخشیدن به برند

با کسب تخصص لازم و ارتقاء آن می توان به برند شخصی ارزش و اعتبار بخشید. در واقع خلق ارزش منجر به برتری نام تجاری شده و آن را به جایگاهی قابل قبول می رساند. این همان چیزی است که به برند معنا و مفهوم می دهد.

ایجاد تعامل به واسطه گفتمان

شما باید به زبان خود و بر اساس اصول مشخص صحبت کنید. اگر دقیقاً همان چیزی را بگویید که دیگران می گویند نمی توانید برتری خود را ثابت کنید و از رقبا پیشی گیرید. بنابراین بهتر است مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید تا به سبک و سیاق خود شناخته شوید.

به روزرسانی تغییرات

در دنیای امروزی همه چیز در حال تغییر است و سرعت آن به حدی بالاست که اگر از این تغییرات عقب بمانید نمی توانید برند خود را ارتقاء داده و جایگاهی ویژه به آن ببخشید. شما باید در تولید محتوا، عرضه مجلات، کتاب ها و… روندی ثابت اما به روز را طی کنید. فعال بودن و همراه بودن با دانش و فناوری نه تنها اعتبار شما را بالا می برد بلکه فرصت های ایده آلی را برای رشد و توسعه فراهم می کند.

بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات رمز موفقیت در معرفی برند شماست. اگر در حوزه کاری خود تخصص لازم را داشته باشید و مدام اطلاعات خود را به روز کنید اما کسی با نام تجاری شما آشنا نباشد، هیچ گاه به موفقیت نخواهید رسید. برای کسب موفقیت ابتدا باید رقبای خود را پیدا کنید و با تحلیل و بررسی روند کار آن ها، به شناختی عمیق دست یابید.

پس از آنکه نقاط ضعف و قدرت رقبا را یافتید، راهکارهای نوین خود را به کار ببرید و با معرفی و تبلیغ مهارت های شخصی خود اعتماد دیگران را جلب نمائید. گاهی ممکن است تبلیغات هزینه بردار باشند اما مطمئن باشید اینکار در طولانی مدت برای شما مفید خواهد بود.

توجه به اصل زیبایی شناسی

یک فرد موفق و متخصص علاوه بر کسب شایستگی های لازم و به روزرسانی اطلاعات و دانش خود باید زیبا رفتار کند و به ارائه بهترین خدمات بیندیشد. این را به یاد داشته باشید که اکثر افراد در اولین برخورد بر اساس ظاهر قضاوت می کنند، پس ظاهر زیبا، بیان شیوا و لباس مناسب را فراموش نکنید و آن ها را به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار در ایجاد ارتباط با دیگران در نظر بگیرید.

10 قانون اساسی برای ایجاد برند شخصی موفق

 بسیاری از افراد صرفا بر انتظارات خود از زندگی و این که چگونه به سرعت نردبان موفقیت را طی کنند و به اهداف خود دست یابند، تمرکز دارند ودر واقع برای بررسی توانایی ها و نقطه ضعف های خود و این که چطور می توانند بر روی نتیجه ی کار تاثیری شگرف داشته باشند، زمان کافی صرف نمی کنند.

گمان نکنید که برند شخصی یک عنوان جادویی است که فقط به کارآفرین ها و مدیران اجرایی قدرتمند اعطا می شود، بی شک شما هم می توانید برند شخصی خود را ثبت کنید و آن را توسعه دهید. برای آن دسته از افراد که نمی دانند کار خود را از کجا شروع کنند دانستن این ده قانون اساسی برای ایجاد یک برند شخصی موفق خالی از لطف نیست.

1. استوار و ثابت قدم باشید

گرچه توسعه ی یک برند تجاری در طی چندین مرحله معقول به نظر می رسد اما تغییر مداوم نام آن برند به هیچ وجه عاقلانه نیست. اطمینان یابید چیزی که می خواهید به دست آورید در حقیقت بازتابی از خود شما است و نه صرفا یک کپی از افراد دیگر. ثابت قدمی در نهایت منجر به شناخت برند شما در جامعه هدف شده و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

بخوانید!  کد اقتصادی چیست؟[+راهنمای پیش ثبت نام،استعلام و دریافت]

2. همیشه حرفه ای برخود کنید

شاید این مسئله از دیدگاه شما خودنمایی به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست. اهمیتی ندارد که چه کاری انجام می دهید، کجا می روید یا با چه کسی صحبت می کنید، همیشه این مسئله را در ذهن داشته باشید، تاثیری که شما بر روی افراد می گذارید، مهم ترین نکته در جذب اعتماد آن ها است.

” شما نمی توانید ذهنیت افراد را نسبت به خودتان تغییر دهید اما به طور قطع می توانید نحوه حضور خود در جامعه را تغییر دهید”.

3. صادق باشید

هیچ کس از شما انتظار ندارد که یک ابر قهرمان باشید، پس صادق و از همه مهم تر انسان باشید. هر فردی مرتکب خطا می شود. گاهی اوقات افکار خود را با دیگران در میان بگذارید، چرا ه با این کار افراد احساس می کنند که بخشی از دنیا شما هستند. سعی نکنید اشتباهات خود را پنهان کنید. صحبت کردن در موردخطاها به شما این بینش را می دهد تا دریابید در ابتدای امر چه چیزی به درستی پیش نرفته است و اینکه چطور می توانستید از وقوع آن جلوگیری کنید.

اعتبار یک برند به صداقت مدیران آن بستگی دارد و برندهای شخصی هم از این قاعده مستثنی نیستند. زمانی که افراد احساس کنند شما را می شناسند و می توانند به شما اعتماد کنند، بر روی برند شما سرمایه گذاری خواهند کرد.

4. با رکود موجودی بانکی خود تسلیم نشوید

بسیاری از افراد، موفقیت را با میزان درآمد می سنجند. متاسفانه این مسئله در ابتدای امر، یعنی زمانی که در می یابید موجودی حساب بانکی شما متفاوت از میزان مورد انتظارتان است، مشکلات سلامتی و روحی بسیارجدی را به ارمغان می آورد. باید به کاری که انجام می دهید علاقه داشته باشید تا بدین ترتیب اطمینان یابید که درآمد مورد انتظار خود را کسب خواهید کرد.

5. تلاش و زحمت زیادی که برای کار خود صرف می کنید همیشه بهترین تاثیر را دارد

صبح زود تا دیر وقت به کار و تلاش بپردازید. اگر واقعا به برندی که به دنیا معرفی می کنید ایمان دارید پس آن را اثبات کنید. اگر برای برند خود زمانی صرف نکنید پس نمی توانید انتظار داشته باشید افراد دیگر بر روی برند شما سرمایه گذاری کنند.

6. با مهارت خود زندگی کنید

در مورد مهارت خود صحبت نکنید، آن را نشان دهید. اگر شما به طور آگاهانه تصمیم گرفته اید که کار آفرین، مدل، خواننده و… باشید باید برای دستیابی به آن هدف تمام تلاش خود را بکنید. برای اینکه برند شما شکوفا شود، لازم است که پیش از سخنرانی تمرین کنید و دانش خود را در زمینه کاری، تکنولوژی های جدید و در زمینه برترین و جدیدترین راهبردها ارتقا دهید.

می دانم که گاهی اوقات مسیر دستیابی به اهداف ناهموار می شود و  این زمانی است که شور و انگیزه شما محک زده می شود، اما به خاطر داشته باشید این همان کاری است که شما برای به سرانجام رساندن آن، آمده اید. تنها مسئله مهم این است که از همین لحظه شروع کنید و هرگز به گذشته نگاه نکنید.

7. انعطاف پذیر باشید

در هفته گذشته چند بار کلمه نه را شنیده اید؟ در ماه گذشته؟ در سال گذشته؟ احتمالا زیاد شنیده اید اما

هرگز تسلیم نشوید.

اهمیتی ندارد که چه اتفاقی افتاده است، طبیعی است که لحظه ای درنگ کنید اما با مشکلات مبارزه کنید، آماده شوید و دوباره کار خود را از نو شروع کنید. شاید فقط لازم باشد که به محیط کار خود برگردید و مهارت های خود را بررسی کنید. گاهی اوقات حتی ممکن است که همه چیز در مورد کار شما درست و اصولی بوده و تنها زمان مناسبی را انتخاب نکرده باشید. سعی و تلاش کنید و هرگز اجازه ندهید که فرد دیگری برای آینده شما تصمیم بگیرد.

8. هدفمند و شجاع باشید و از پیشنهادهای جدید استقبال کنید

در مورد برند خود و اینکه میخواهید چه کسی باشید، فکر کنید. انتظار دارید افراد چه فکری در مورد شما بکنند؟ به طور هدفمند کارهایی را که میخواهید برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید را مشخص کنید. ایجاد یک برنامه پنج ساله برای همه امری ضروری است.

شجاع بودن در کار و برند به معنای داشتن برنامه و در عین حال آماده بودن برای احتمالات و اتفاقات غیر منتظره است. در کار و زندگی شخصی ریسک پذیر باشید و از پیشنهاد های افراد دیگر استقبال کنید. شما هرگز نمی دانید که میتوان از یک کودک چه چیزی را فرا گرفت و یا حتی چه خرد و دانشی را می توانید از یک فرد مسن به دست آورید. ما دو گوش داریم و یک زبان پس باید دو برابر آنچه می گوییم، بشنویم.

بخوانید!  گواهی استاندارد CE چیست؟

9. زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهید

به فکر خودتان باشید و هر هفته چند ساعتی از دنیای کار فاصله بگیرید. برای مذاکرات کاری خود حد و مرز مشخص کنید. بعد از زمانی معین ایمیل خود را چک نکنید و تلفن خود را بر روی پیغام گیر بگذارید. در عین حال که برای ایجاد برند شخصی خود زمان صرف می کنید برای خودتان هم زمانی اختصاص دهید.

10. در کار خود کمی وسواس داشته باشید

در مورد برند شخصی، سازماندهی ، ارائه برند، مشاوره حقوقی و جزئیات آن وسواس داشته باشید. تمام این مسائل در تجارت و برندینگ حائز اهمیت است. عیب و کاستی های خود را بررسی کنید و آن ها را با آغوشی باز بپذیرید. در مورد تمامی جنبه های کار و زندگی روزمره خود دقیق باشید.

ضرورت وجود وب سایت در برندسازی شخصی

یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت برند شخصی، راه‌اندازی یک وب‌سایت و البته توجه به سئو است. مردم پاسخ سوالاتشان و خیلی از خریدهایشان را در اینترنت و موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاندکس پیدا می کنند.

همچنین بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و باید وقت زیادی برای بهبود سئوی سایت صرف کنید.

موضوعاتی که در سایت باید نوشته شود

  • اطلاعاتی شخصی درباره خودتان (علاقه‌مندی‌ها، تحصیلات و آرزوها)
  • تجربیات گذشته و دستاوردهای مرتبط با زمینه کاری و برند
  • لینک‌هایی به صفحات شبکه‌های اجتماعی شما (فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و …)
  • وجود یک ارزش پیشنهادی (مثلا داستان جذاب زندگی، سفر، تحقیقات علمی، محصول، خدمات و …)
  • وجود یک لوگوی حرفه‌ای و عکس‌ از خودتان
  • درج مدارک و گواهینامه‌ها در سایت برای مشاهده کاربران

پلتفرم های اصلی برای پرسنال برندینگ

امروزه به جز سایت، شبکه‌های اجتماعی هم اهمیت زیادی دارند، زیرا حضور در این فضا به دیده شدن بیشتر شما و ایجاد یک برند شخصی قدرتمند کمک می‌کند. در حال حاضر چهار پلتفرم اصلی وجود دارد که مردم برای برندسازی شخصی استفاده می‌کنند:

  1. لینکدین
  2. توییتر
  3. اینستاگرام
  4. تیک‌ تاک

نکته: البته که اگر به صورت موازی در هر چهار شبکه فعالیت کنید، بهتر است، اما اگر با توجه به زمینه کاری و تخصصی برندتان یکی از این چهار مورد اهمیت بیشتری دارد، تمرکز خود را روی آن معطوف کنید.

یک نمونه معروف از برند سازی شخصی

این روزها حتی اگر علاقه ای به فناوری هم نداشته باشید قطعا نام ایلان ماسک را شنیده اید و یا حتی اخبار آن را دنبال می کنید. ایلان ماسک تقریباً به اندازه کوکاکولا شناخته و به چهره ای عمومی تبدیل شده است.

پشت این همه ابزار، تحقیقات گسترده و تیمی از مهندسان تنها نام آقای ماسک قرار دارد. ممکن است هیچ تصویری از او نباشد اما در ذهن ما نام ایلان ماسک در تمام کارخانه تسلا حضور دارد.

کلام آخر

 مجیک جانسون می گوید:

” اینکه چطور یک کار معینی را انجام می دهید بازتاب کننده نحوه عملکرد شما در همه کارها است”.

 در این نوشته از سایت آراز ثبت به بررسی راهکارها و قوانین طلایی در ایجاد یک برند شخصی موفق پرداختیم. همواره به یاد داشته باشید که یک برند شخصی معتبر می تواند زندگی شخصی و کاری شما را به سمت موفقیت های روزافزون سوق داده و شخصیتی سرشناس از شما بسازد.

سوالات متداول در مورد برند شخصی

با بهره گیری از چه شرایطی می توانیم برند شخصی خود را بسازیم؟

با رسیدن به مرحله خودشناسی و خودآگاهی می توانید برند خود را بسازید.

برندینگ شخصی حاکی از چیست؟

برندینگ شخصی حاکی از این امر است که خود فرد موفقیت خود را رقم می زند، در واقع ماهیت وی در موفقیت یا شکست او دخیل است.

چه خصوصیاتی در شکل گیری یک برند شخصی نقش دارند؟

خصوصیات شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی و تخصصی همه در شکل گیری برند شخصی نقش دارند.

فاکتورهای ضروری برای ساخت یک برند شخصی چیست؟

خودشناسی، داشتن هدف مشخص، تعیین محدوده فعالیت،برخورداری از توانمندی های لازم، اعتبار بخشیدن به برند، ایجاد تعامل به واسطه گفتمان، به روزرسانی تغییرات، بازاریابی و تبلیغات و توجه به اصل زیبایی شناسی.

9 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.