ثبت مادرید، سیستم ثبت بین المللی برند

ثبت مادرید، سیستم ثبت بین المللی برند

سیستم ثبت مادرید چیست؟ چرا باید از این سیستم در راستای ثبت برند خود استفاده کنیم؟ آیا ثبت مادرید قابلیت محافظت از علامت تجاری و محصولات برند ما را دارد؟ در این نوشته از سایت ثبت آراز به بررسی سیستم ثبت بین المللی علامت یا مادرید می پردازیم پس با ما همراه باشید. 

درباره مادرید

سیستم ثبت مادرید، یکی از ساده ترین، ارزان ترین و بهترین روش های درخواست ثبت بین المللی است، زیرا تنها با تقاضانامه ای که به یکی از زبان های انگلیسی، فرانسه و اسپانیولی ترجمه شده و پرداخت هزینه طبق فرانک سوئیس می توان حمایت کشورهای مورد نظر را در خصوص یک برند جلب نمود.

اگر به هر دلیلی تغییری در مالکیت، آدرس، تغییر نام و … یک علامت تجاری رخ دهد با تکمیل فرم های مخصوص و پرداخت هزینه می توان آن تغییرات را نیز در سطح بین المللی اعمال کرد. ثبت بین المللی تابع ثبت ملی براساس ضوابط و قوانین داخلی هر کشور است.

سازمان بین المللی ثبت برند در هر منطقه جغرافیایی نماینده دارد. این نمایندگان پس از بررسی اظهارنامه در صورت تایید آن، موافقت خود را اعلام نموده و در نتیجه برند مورد نظر با طی مراحل قانونی به ثبت خواهد رسید. در حال حاضر اکثر شرکت های تجاری به توسعه کسب و کار خود و رونق آن در سطح بین المللی پرداخته اند، بنابراین در بازار پر رقابت کنونی بهتر است اعتبار شرکت خود را با برندسازی در سطح جهانی ارتقاء دهید.

تاریخچه مادرید

در گذشته صاحبان برندهای مختلف برای این که بتوانند از برند خود در سایر کشورها حمایت و محافظت کنند، مستلزم به ارائه تقاضانامه به زبان های مختلف بودند. پروسه ثبت برند در این کشورها فرآیندی زمان بر، هزینه بردار و مشکل بود چرا که درخواست ها باید ترجمه می شد و زمان زیادی برای طی نمودن مراحل قانونی نیاز بود.

از این رو برای حل این مشکل و حمایت بین المللی از علامت تجاری، سیستم ثبت برند مادرید در اتحادیه ای که توسط برخی کشورهای عضو کنوانسیون پاریس تشکیل شد تصویب گردید. براساس این سیستم، تمام دستورالعمل ها و ضوابط مربوط به ثبت برند بین المللی بوده و کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند می توانند در این سیستم ثبت نام نموده و از مزایای آن بهره ببرند.

با توجه به مقررات مربوط به ثبت با سیستم مادرید، برند مورد نظر طبق قوانین داخلی هر کشور بررسی شده، سپس فرآیند بین المللی را طی خواهد نمود. در واقع علامت تجاری ابتدا در کشور مبداء به ثبت می رسد، بعد از آن با انتخاب کشورهای مختلف در سطح بین المللی ثبت خواهد شد.

بخوانید!  گواهی استاندارد CE چیست؟

سیستم مادرید از موافقتنامه مادرید، پروتکل آن و ضوابط ناشی از این دو تشکیل شده است و متقاضی تنها با ارائه اظهارنامه بین المللی به وایپو می تواند در 85 کشور عضو سیستم، برند خود را ثبت کند.

ثبت برند بین المللی چیست؟

به فرآیند پیگیری مراحل، شرایط و قوانین ثبت برند خارجی، که با استفاده از آن می توان یک علامت تجاری اختصاصی و منحصر به فرد داشت، ثبت برند بین المللی گفته می شود. با ثبت علائم تجاری مادرید یا همان خارجی، برند شما در کشور های خارجی به رسمیت شناخته می شود و امکان سوء استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود.

قوانین و مقرراتی به صورت کلی برای ارزش گذاری و رعایت حقوق علامت های تجاری در حوزه جهانی در نظر گرفته شده است که پس از ثبت کردن برند خود می توانید از آن بهرمند شده و در سطح جهانی شروع به فعالیت و رقابت کنید.

ثبت برند مادرید چیست؟

واژه ثبت برند بین المللی یا مادرید هر دو به یک معنی می باشد، اما این که کلمه مادرید از کجا شکل گرفته و به چه معنا می باشد، را برای شما توضیح خواهیم داد. همان طور که می دانید افراد پس از ثبت شرکت و ثبت برند خود، فعالیت ها را به صورت قانونی و جدی آغاز می کنند و دارای حق و حقوق بین المللی می باشند. از این رو عده ای از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، این قابلیت را فراهم کردند و به صورت کلی با نام WIPO شناخته می شوند.

کشورهای عضو سیستم ثبت برند مادرید

بوتسوان، اتریش، گرجستان، لسوتو، آنتیگوا و باربادو، جمهوری چک، ایران، فرانسه، لیختن اشتاین، ماداگاسکار، سان مارینو، آلبانی، آلمان، ایسلند، مقدونیه، سائوتومه و پرینسپ، ارمنستان، دانمارک، ایتالیا، مغولستان، سوریه، بن ایر، الجزیره، موزامبیک، سوازیلند، کره شمالی، سوئیس، کرواسی، لهستان، استونی، کنیا، نامیبیا، سوئیس، کرواسی، تاجیکستان، استرالیا، مصر، قرقیزستان، نروژ ، بلغارستان، فنلاند، قزاقستان، پرتقال، آمریکا، بحرین، رومانی، اوزبکستان، بوتان، انگلستان، سوئیس، ژاپن، کرواسی، زامبیا، بنلوکس، غنا، لیتونی، سودان، کوراکائو، بلاروس، یونان، سوئد، موروکو ،سنگاپور، چین، مجارستان، موناکو، اسلوونی، کوبا، ایرلند، مولداوی، اسلوواکی، قبرس، سینت مارتین،  مونته نگرو، سییرالئون 

کدام علائم تجاری را می توان در سطح بین المللی به ثبت رساند؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت تقریباً محدودیتی در تعداد علائم تجاری قابل ثبت وجود ندارد و براساس قانون کشورها، علائم می توانند شامل یک یا چند حرف و عدد و یا ترکیبی از آن ها باشند.

ثبت برند در سیستم مادرید به کسب و کار شما اعتبار می بخشد و دیگر نیازی به ثبت علامت تجاری طبق قوانین و آیین نامه های هر کدام از کشورها به طور جداگانه نخواهید بود. با این روش ارزش برندینگ شرکت خود را به میزان چشم گیری افزایش داده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

بخوانید!  نشان حلال چیست؟

 چه مدارکی به منظور ثبت جهانی برند طبق سیستم ثبت مادرید لازم است؟

  • ارائه تقاضانامه ثبت بین المللی علامت تجاری به اداره ثبت برند که در آن اسامی کشورهای مورد نظر باید درج شوند.
  • تقدیم معرفی نامه بر روی سر برگ شرکت که باید دارای امضاء مدیران و مهر شرکت باشد و علاوه بر آن در صورت داشتن وکیل رسمی ارائه وکالت نامه نیز ضروری است
  • کپی کارت ملی و شناسنامه مدیران و افراد دارای حق امضاء
  • اصل و کپی گواهی ثبت برند در کشور مبداء
  • تکمیل و ارائه اظهارنامه ثبت برند به زبان لاتین
  • فیش محاسبه هزینه ها به همراه امضاء
  • رسید امضاء شده مربوط به پرداخت هزینه های بررسی تقاضانامه

هزینه ثبت برند با سیستم مادرید

هزینه ثبت برند به روش سیستم مادرید بر اساس تعداد کشورهای مد نظر و طبقات مختلف برند متفاوت خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قطعا هزینه این کار از ثبت جداگانه برند در تک تک کشورهای مورد نظر کمتر خواهد بود. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه ثبت برند با سیستم مادرید با کارشناسان ثبت آراز در ارتباط باشید.

مزایای ثبت برند مادرید یا بین المللی

اگر شما جزء افرادی هستید که قصد دارید در حوزه بین المللی برند خود را ثبت کنید و از مزایای آن بهرمند شوید، ابتدا باید نشان تجاری خود را در کشور ایران ثبت کرده و پس از آن قادر به فعالیت در امور بین المللی خواهید بود.

شما با استفاده از اداره مالکیت صنعتی و ارائه یک اظهارنامه توسط آن به WIPO یا همان (World Intellectual Property Organization) که به معنای سازمان جهانی مالکیت معنوی می باشد، می توانید در بین 85 کشور فعال در این زمینه، برند خود را مطرح کرده و از مزایای آن استفاده کنید. همچنین پس از آن قادر هستید تا در زمینه صادرات، واردات، شرکت در جلسات تجاری، مناقصات بین المللی و .. فعالیت چشم گیری داشته باشید. برند سازی در حوزه بین الملل می تواند ارتباطات شرکت شما در حوزه جهانی را نیز افزایش دهد.

شرایط ثبت برند لاتین

برای ثبت برند لاتین، در ابتدا داشتن کارت بازرگانی یکی از اصلی‌ترین شرایط موجود برای ثبت این برند است. کارت بازرگانی به‌ فعالیت بازرگانی شما یعنی واردات و صادرات اشاره می‌کند.

چنانچه کارت بازرگانی موجود نباشد، ابلاغیه‌ای مبنی بر نقص مدارک را باید در نظر بگیرید. کلمه موردنظر برند باید ریشه لاتین داشته باشد یا فونت آن فینگلیش باشد. شما باید کالا و خدمات خود را نیز به‌ صورت کاملا واضح مشخص کنید.

بخوانید!  کد اقتصادی چیست؟[+راهنمای پیش ثبت نام،استعلام و دریافت]

مدارک لازم برای ثبت برند لاتین

مدارک ثبت برند خارجی یا لاتین، براساس شخصی بودن یا شرکتی بودن متقاضی متفاوت است.

برای برندهای لاتین شرکتی یا حقوقی:

  • کلیه مدارک ثبتی شرکت شامل روزنامه تاسیس و در صورت داشتن تغییرات کپی از آخرین روزنامه تغییرات
  • مدارک شناسایی فرد یا افراد متقاضی
  • اسکن کارت بازرگانی مدیر عامل یا یکی از اعضاء هیئت مدیره
  • اسکن از جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت و جواز کسب
  • نمونه لوگو لاتین (ابعاد ۱۲ × ۱۲ سانتی‌متر)

نکته: جهت ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی بوده و با فونت لاتین نوشته شود و یا این که خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد، تفاوتی در وجود کارت بازرگانی نیست.
علاماتی که ثبت شده باشند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه، حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده، 10 سال است.

برای ثبت برند لاتین اشخاص حقیقی

  • مدارک شناسایی متقاضی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • کارت بازرگانی
  • نمونه برند (ابعاد ۱۲ × ۱۲ سانتی‌متر)
  • اسکن جواز کسب یا جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی یا هر مدرک دیگری که در طبقه مورد درخواست علامت موجود باشد.

هزینه ثبت برند لاتین

مجوزهای موردنیاز، تعداد محصولات و نوع خدمات مورد درخواست همگی جزء عوامل تأثیرگذار در محاسبه هزینه ثبت برند لاتین به شمار می‌آیند. ارسال اظهارنامه، دو نوبت روزنامه رسمی، صدور سند برند، تشکیل پرونده، وکیل و مکاتبات اداری با کارشناس همگی از جمله هزینه‌های مربوطه به شمار می‌آیند.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی ثبت بین المللی علامت تجاری، مزایا و مراحل انجام آن پرداختیم. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه ثبت آراز در ارتباط باشید.

سوالات متداول در زمینه ثبت مادرید

ثبت مادرید چیست؟

به ثبت بین المللی برند در کشورهای مختلف دنیا به صورت یکجا ثبت مادرید گفته می شود.

ثبت کدام علائم تجاری به روش مادرید امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت تقریباً محدودیتی در تعداد علائم تجاری قابل ثبت وجود ندارد و بر اساس قانون کشورها، علائم می توانند شامل یک یا چند حرف و عدد و یا ترکیبی از آن ها باشند.

مراحل ثبت بین المللی برند در کشورهای مختلف چگونه است؟

ثبت برند در سیستم مادرید به کسب و کار شما اعتبار می بخشد و دیگر نیازی به ثبت علامت تجاری طبق قوانین و آیین نامه های هر کدام از کشورها به طور جداگانه نخواهید بود. با این روش ارزش برندینگ شرکت خود را به میزان چشم گیری افزایش داده و در هزینه و وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

7 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.